Po opłaceniu zamówienia w naszym sklepie moduły są od razu dostępne do pobrania ze strefy klienta.
Każdy z modułów dostępny jest w kilku paczkach do pobrania, każda na inną wersję PHP.
W celu pobrania tej poprawnej należy sprawdzić jaką wersję PHP posiadamy na serwerze.
Najprościej jest sprawdzić wersję PHP w panelu sklepu PrestaShop w zakładce Zaawansowane > Informacje konfiguracyjne.
Gdy już wiemy jaką wersję PHP posiadamy wystarczy pobrać moduł dla naszej wersji.
Dostęp do ustawień uzyskujemy po instalacji bezpośrednio z menu w panelu PrestaShop Inpost > Ustawienia.
Tryb testowy pozwala na korzystanie z modułu bez żadnych kosztów na testowym koncie Inpost.
Klucz testowy api ShipX uzyskujemy pisząc na adres integracja@inpost.pl.
W przypadku przesyłek paczkomatowych wymagane jest również posiadanie konta w serwisie sandbox-manager.paczkomaty.pl.
Do poprawnego działania modułu integracji potrzebny jest klucz API ShipX, który otrzymujemy od Inpostu.
Klucz API powiązany jest z Twoim kontem manager.paczkomaty.pl i/lub kurier.inpost.pl i umożliwia tworzenie dowolnego typu przesyłek Inpost na Twoim koncie.
Bez poprawnego klucza moduł nie będzie miał możliwości tworzenia przesyłek i zarządzania nimi.
Jeśli chcesz umożliwić swoim klientom wybór paczkomatu w koszuku Twojego sklepu z mapy wystarczy, że wygenerujesz swój unikalny klucz map Google.
Wygenerowanie klucza jest darmowe, ale po przekroczeniu limitu 200$ Google będzie pobierać od nas opłaty za korzystanie z ich map.
Limit jest dość spory także w większości przypadków nie przekroczysz go, jednak zawsze masz możliwość kontroli wykorzystania klucza i limitów.
W przypadku włączenia tej opcji moduł będzie automatycznie przypominał klientowi w jego nowych zamówieniach o wybranym wcześniej paczkomacie.
Klient będzie miał możliwość zmiany paczkomatu ale w większości przypadków uprości i skróci czas tworzenia zamówień dla Twoich klientów.
Standardowo wybór paczkomatu w koszyku pokazuje się przy konkretnym przewoźniku. Jeśli jednak wolisz by wybór był poniżej wszystkich przewoźników w sklepie zaznacz tę opcję.
Masz możliwośc wyboru formatu wydruku etykiet spośród:
Wszystkie formaty poza PDF przeznaczone są do specjalnych drukarek typu zebra
Dotyczy formatu wydruku PDF.
Włączenie tej opcji spowoduje automatyczne uzupełniania adresu klienta w polu nr domu znakiem przecinka tak by system nie zwracał błędu przy walidacji. Przydatne gdy nr domu jest w nazwie ulicy.
Gdy włączysz tę opcję po utworzeniu przesyłki nasz moduł automatycznie przypisze numer śledzenia przesyłki w standardowym polu dostępnym w podglądzie danego zamówienia.
Uwaga Podczas zmiany statusu zamówienia PrestaShop pobiera z tego pola numer śledzenia do uzupełenia linku śledzenia przesyłek w szablonie in_transit. Prosimy mieć to na uwadze jeśli chcesz by klient otrzymywał uzupełniony link śledzenia z opcji standardowych PrestaShop.
Włączenie tej opcji spowoduje automatyczną wysyłkę maila z szablonu in_transit z linkiem do śledzenia przesyłki po jej dodaniu.
Jeśli nie korzystasz z opcji wysyłania maila ze śledzeniem przesyłki przy zmianie statusu zamówienia ta opcja może być dla Ciebie przydatna.
Przy włączonej powyższej opcji masz możliwość utworzenia dynamicznego tytułu maila, który otrzyma klient.
Masz do dyspozycji międzyinnymi:
Np. wpisanie w to pole tekstu {firstname} przesyłka {shipping_number} została wysłana. spowoduje, że klient otrzyma maila z tytułem np. "Tomasz przesyłka 123 została wysłana."
Włączenie tej opcji spowoduje automatyczną zmianę statusu zamówienia po dodaniu przesyłki na wybrany poniżej.
Docelowy status zamówienia, na który ma zostać zmienione zamówienie po utworzeniu do niego przesyłki.
Moduł informuje ostrzeżeniem, że klient nie wybrał paczkomatu w zamówieniu nawet jeśli nie jest to zamówienie paczkomatowe. Tę informację dla zamówień niepaczkomatowych można ukryć włączając tę opcję.
Ponadto jeśli klient dokonał wyboru paczkomatu, ale np. zmienił następnie przewoźnika moduł poinformuję o takim przypadku odpowiednim komunikatem.
Jeśli włączysz tę opcję moduł będzie sprawdzał czy klient w zamówieniu wybrał dostawę do paczkomatu wraz z punktem i doda taką informację w tagu szablonu maila order_conf wybranym poniżej.
Jeśli wprowadzisz istniejący tag np. {delivery_block_html} to moduł zamieni jego zawartość na informację o wybranym paczkomacie klienta.
Możesz wprowadzić swój nowy tag (wymagane dodanie tagu do szablonu order_conf) lub wybrać, któryś z polecanych poniżej.
Możesz wprowadzić też wiele tagów oddzielając je przecinkiem. Ważne by każdy tag był w nawiasie klamrowym {}.
Standardowo moduł poinformuje automatycznie o nowej wersji do pobrania. Jeśli nie chcesz aktualizować modułu, a denerwują Cię komunikaty o nowej wersji możesz wyłączyć je tą opcją.
Zalecamy jednak korzystanie zawsze z najnowszej wersji modułu gdyż zawiera ona najmniej błędów jak i najwięcej praktycznych rozwiązań, które upraszczają jeszcze bardziej pracę z modułem.
Po złożeniu zamówienia przez klienta moduł automatycznie zmodyfikuje wiadomość klienta dopisując informacje o wybranym paczkomacie wg. poniższego schematu.
Możesz utworzyć dowolną treść wiadomości korzystając z tagów:
Przykładową wiadomością może być np. "Klient wybrał dostawę do paczkomatu: {name}, {address}."
Jeśli nie chcesz oferować swoim klientom wyboru paczkomatu z mapy, a jedynie z wyszukiwarki możesz włączyć tę opcję.
Zalecamy włączenie tej opcji. Moduł nie będzie wprowadzał w błąd i ukryje niepowiązane szablony przesyłek w podglądzie zamówienia. Więcej o szablonach przesyłek w rozdziale Szablony przesyłek.
Jeśli dane zamówienie nie ma być wysłane za pomocą Inpostu to przy właczonej tej opcji moduł będzie ukrywał cały panel wysyłki.
Zawsze jednak będzie można rozwinąć panel gdy zajdzie potrzeba utworzenia przesyłki Inpostowej np. do zamówienia gdzie klient wybrał dostawę Pocztą Polską
Podczas zamawiania kuriera za pomocą modułu musimy podać komentarz. Można wpisać np. uwaga szkło bądź proszę o kontakt przed dostawą itd.
Uzupełnienie komentarza w konfiguracji spowoduje, że nie będzie trzeba go uzupełniać za każdym razem gdy zamawiamy kuriera.
Dostęp do ustawień danych nadawcy uzyskujemy po instalacji bezpośrednio z menu w panelu PrestaShop Inpost > Ustawienia.
Uwaga. Zakładka pojawia się dopiero po wprowadzeniu poprawnego klucza API.
Umożliwia pobranie danych nadawcy z systemu ShipX i automatycznie ich uzupełnienie.
Dane nadawcy widnieją na każdej etykiecie tworzonej w systemie.
Nie wszystkie dane mogą być pobrane z systemu, stąd też pobraniu danych z api zalecamy przejrzeć jeszcze raz wszystkie dane i uzupełnić brakujące elementy.
Jest to Państwa identyfikator konta w api shipx Inpostu. Otrzymują go Państwo podczas tworzenia konta ShipX wraz z mailem, w którym jest klucz api ShipX.
Parametr może być pobrany automatycznie z API ShipX.
Imię nadawcy. Nie trzeba podawać imienia fizycznej osoby, zamiast tego można napisać np. Sklep.
Nazwisko nadawcy. Nie trzeba podawać nazwiska fizycznej osoby, zamiast tego mozna napisać np. nazwę sklepu
Nazwa firmy, która ma widnieć jako nadawca przesyłek.
Parametr może być pobrany automatycznie z API ShipX.
Adres e-mail nadawcy. Zalecamy podanie głównego maila sklepu.
Numer telefony nadawcy. Zalecamy podanie głównego telefonu pod którym klient może skontaktować się w sprawie przesyłki.
Część adresu nadawcy dotycząca ulicy, na której znajduje się np. siedziba firmy.
Parametr może być pobrany automatycznie z API ShipX.
Część adresu nadawcy dotycząca nr domu bądź lokalu, w którym znajduje się siedziba firmy.
Parametr może być pobrany automatycznie z API ShipX.
Miasto siedziby nadawcy.
Parametr może być pobrany automatycznie z API ShipX.
Kod pocztowy siedziby nadawcy.
Parametr może być pobrany automatycznie z API ShipX.
Kodem kraju w przypadku Polski jest PL. W przypadku adresu zagranicznego proszę podać kod kraju w formacie ISO (dwuliterowy). Najlepiej z dużych liter.
Parametr może być pobrany automatycznie z API ShipX.
Dostęp do statusu licencji uzyskujemy bezpośrednio z menu w panelu PrestaShop Inpost > Ustawienia.
W tej zakładce widnieją wszystkie usługi, które są dostępne w module.
Opcja TAK będzie zaznaczona tylko przy tych pozycjach do których posiadają Państwo licencję.
Zawsze istnieje możliwość dokupienia licencji. W tym celu prosimy o kontakt z nami.
Dostępne usługi to:
Uwaga! Przesyłki typu Allegro wymagają podania id transakcji (pobierane automatyczne z integracji Allegro np. od x13.pl) oraz id konta allegro. System Inpostu na podstawie tych danych weryfikuje czy mają Państwo możliwość utworzenia tego typu przesyłki.
Formularz wsparcia umożliwia szybki i bezproblemowy kontakt bezpośrednio z nami.
Można bez logowania się na skrzynkę mailowo szybko zadać pytanie bądź zgłosić problem z modułem.
Jest to szybka i preferowana forma kontaktu z nami.
Państwa wiadomość od razu trafi to osoby, która zajmuje się opieką danego modułu oraz umożliwi sprawne i szybkie rozwiązanie Państwa problemów.
Szablon przesyłki to nic innego jak wstępnie skonfigurowana przesyłka określonego typu, jaką chcą Państwo tworzyć za pomocą modułu.
Każdy szablon umożliwia Państwu wskazanie domyślnych ustawień jakie mają być wstępnie uzupełnione podczas wyświetlania formularza tworzenia przesyłki.
Tworzenie szablonów jest nieograniczone stąd też można stworzyć kilka, każdy z inną konfiguracją i przypisaną usługą.
Zalecamy by każdy szablon jaki Państwo utworzą był przypisany do innego zamówienia. Np. jeden szablon do przesyłki paczkomatowej na przedpłatę, drugi natomiast dla przesyłki paczkomatowej za pobraniem.
Pozwoli to Państwu na szybkie tworzenie przesyłek, a jeśli będą Państwo korzystać z naszej zakładki masowego dodawania przesyłek do zamówień - całkowicie ułatwi i przyspieszy Państwu pracę.
Nadajemy szablonowi nazwę która odwzoruje jego przeznaczenie np. Paczkomat przedpłata
Domyślny opis przesyłki jaki będzie widniał na etykiecie.
Możesz użyć poniższych tagów, które zostaną automatycznie zamienione na odpowiadające im dane:
Uwaga! W przypadku wyboru listy produktów, każdy produkt zostanie oddzielony od siebie średnikiem.
Najważniejszy element szablonu - przypisana usługa świadczy jakiego typu przesyłki dotyczy nasz szablon.
Dostępne usługi znajdziesz w dziale Konfiguracja > Status licencji niniejszej instrukcji.
Lista wszystkich przewoźników dostępnych w Twoim sklepie.
Wybierz tylko tych, dla których chcesz tworzyć przesyłki typu wybranego powyżej (usługa).
Jeśli włączysz tę opcję, dla wybranego przewoźnika w opcji Wybrani przewoźnicy w koszyku Twojego sklepu pojawi się okno z wyborem paczkomatu.
Opcja ta powoduje również iż system będzie wymagał by klient, który wybrał przewoźnika powiązanego z tym szablonem, wybrał paczkomat podczas zakupu. Jeśli tego nie zrobi system nie przepuści go dalej.
Uwaga! Opcja działa z większością koszyków ale są też i takie, które wymagają dodatkowych dostosowań - te wdrażamy bezpłatnie z naszej strony. Jeśli problem dotyczy Twojego sklepu skontaktuj się z nami.
Podobnie jak z przewoźnkiem wybierz tylko te, które dotyczą danej usługi. Jeśli tworzysz szablon przesyłki pobraniowej wybierz tylko płatność przy odbiorze. W każdym innym przypadku wybierz tylko opcje płatności na przedpłatę np. przelewem bądź szybkimi płatnościami online.
Wprowadź zakres od w domyślnej jednostce wagi Twojego sklepu. Jeśli nie chcesz korzystać z tej opcji pozostał pole puste bądź wprowadź 0.
Wprowadź zakres do w domyślnej jednostce wagi Twojego sklepu. Jeśli nie chcesz korzystać z tej opcji pozostał pole puste bądź wprowadź 0.
Wprowadź zakres od w domyślnej walucie Twojego sklepu. Jeśli nie chcesz korzystać z tej opcji pozostał pole puste bądź wprowadź 0.
Wprowadź zakres do w domyślnej walucie Twojego sklepu. Jeśli nie chcesz korzystać z tej opcji pozostał pole puste bądź wprowadź 0.
Tylko włączone (aktywne) szablony są brane pod uwagę.
Wybieramy w jaki sposób chcemy nadać przesyłkę.
Dostępne opcje:
Dotyczy tylko sposobu nadania w Paczkomacie.
Jeśli zawsze nadajemy w jednym wybranym paczkomacie, możemy wprowadzić tutaj jego nazwę (bez adresu) by nie musieć wprowadzać go za każdym razem gdy tworzona jest przesyłka.
Przykładowa nazwa paczkomatu: KRA010
Jeśli pobranie ma być domyślnie włączone prosimy zaznaczyć tę opcje.
Włączenie tej opcji wymusi wybranie paczkomatu odbiorcy, w którym można płacić przy odbiorze.
Domyślny rozmiar tworzonej przesyłki. Wybierz najczęściej wybieraną przez Ciebie opcję, przy tworzeniu przesyłki zawsze będziesz mógł zmienić wybór.
Dostępne opcje:
Domyślna kwota ubezpieczenia bądź jego brak.
Dostępne opcje:
Twój unikalny identyfikator konta allegro. Uwaga! Nie jest to login Allegro.
Twój id konta można uzyskać wyszukując siebie na allegro https://allegro.pl/uzytkownik/{tutaj login allegro} i klikając Oceny i komentarze.
Id konta będzie w pasku adresu w przeglądarce https://allegro.pl/uzytkownik/{tutaj id konta}/oceny
Wybieramy w jaki sposób chcemy nadać przesyłkę.
Dostępne opcje:
Dotyczy tylko sposobu nadania w Paczkomacie.
Jeśli zawsze nadajemy w jednym wybranym paczkomacie, możemy wprowadzić tutaj jego nazwę (bez adresu) by nie musieć wprowadzać go za każdym razem gdy tworzona jest przesyłka.
Przykładowa nazwa paczkomatu: KRA010
Jeśli pobranie ma być domyślnie włączone prosimy zaznaczyć tę opcje.
Włączenie tej opcji wymusi wybranie paczkomatu odbiorcy, w którym można płacić przy odbiorze.
Domyślny rozmiar tworzonej przesyłki. Wybierz najczęściej wybieraną przez Ciebie opcję, przy tworzeniu przesyłki zawsze będziesz mógł zmienić wybór.
Dostępne opcje:
Domyślna kwota ubezpieczenia bądź jego brak.
Dostępne opcje:
Twój unikalny identyfikator konta allegro. Uwaga! Nie jest to login Allegro.
Twój id konta można uzyskać wyszukując siebie na allegro https://allegro.pl/uzytkownik/{tutaj login allegro} i klikając Oceny i komentarze.
Id konta będzie w pasku adresu w przeglądarce https://allegro.pl/uzytkownik/{tutaj id konta}/oceny
Wybieramy w jaki sposób chcemy nadać przesyłkę.
Dostępne opcje:
Dotyczy tylko sposobu nadania w Paczkomacie.
Jeśli zawsze nadajemy w jednym wybranym paczkomacie, możemy wprowadzić tutaj jego nazwę (bez adresu) by nie musieć wprowadzać go za każdym razem gdy tworzona jest przesyłka.
Przykładowa nazwa paczkomatu: KRA010
Domyślna kwota ubezpieczenia bądź jego brak.
Dostępne opcje:
Wybieramy w jaki sposób chcemy nadać przesyłkę.
Dostępne opcje:
Domyślna kwota ubezpieczenia bądź jego brak. Można wybrać opcję automatyczną, która przekaże konkretną kwotę wartości zamówienia jako kwotę ubezpieczenia przesyłki.
Dostępne opcje:
Powiadomienie o przesyłce via SMS
Powiadomienie o przesyłce via e-mail
Doręczenie przesyłki w sobotę.
Doręczenie pomiędzy 17:00 a 20:00 Usługa dodatkowa w serwisie krajowym obejmująca doręczenie przesyłki do Odbiorcy w dni robocze w godzinach wieczornych pomiędzy 17:00 a 20:00, dostępna dla wszystkich miejscowości w Polsce. Usługa doliczana jest do ceny podstawowej usługi Kurier Standard.
Kurier ma do przekazania dokumenty do podpisu i zwrotu nadawcy
Usługa dodatkowa w serwisie krajowym obejmująca doręczenie przesyłki w dni robocze do określonej przez Nadawcę pełnej godziny. Doręczenie realizowane jest tylko dla godzin pomiędzy 9:00 a 17:00 w przedziale czasowym do 30 minut przed wyznaczona godziną. W przypadku przesyłek z doręczeniem pomiędzy godziną 9:00 a 12:00 doręczenie przesyłek możliwe jest tylko w wybranych miejscowościach. Przesyłki z zastrzeżeniem godziny pomiędzy 12:00 a 17:00 doręczane są w całym kraju. Koszt usługi Doręczenie na godzinę doliczany jest do ceny podstawowej usługi przed którą następuje, odpowiednio: Kurier Doręczenie do 10:00, Kurier Doręczenie do 12:00 lub Kurier.
Jeśli interesuje Cię opcja dodatkowa doręczenie do godziny to możesz wybrać godzinę jaka Cię interesuje
Dostępne opcje:
Możesz wprowadzić stałą wagę bądź zostawić pole puste w celu pobrania wagi z zamówienia.
Możesz wprowadzić stałą długość bądź zostawić pole puste w celu pobrania sumy długości produktów z zamówienia.
Możesz wprowadzić stałą szerokość bądź zostawić pole puste w celu pobrania sumy szerokości produktów z zamówienia.
Możesz wprowadzić stałą wysokość bądź zostawić pole puste w celu pobrania sumy wysokości produktów z zamówienia.
Wprowadź np. wagę kartonu bądź dodatkową wartość jaka ma zostać doliczona do wagi przesyłki.
Wprowadź np. grubość ścianek kartonu bądź dodatkową wartość jaka ma zostać doliczona do długości przesyłki.
Wprowadź np. grubość ścianek kartonu bądź dodatkową wartość jaka ma zostać doliczona do szerokości przesyłki.
Wprowadź np. grubość ścianek kartonu bądź dodatkową wartość jaka ma zostać doliczona do wysokości przesyłki.
Twój unikalny identyfikator konta allegro. Uwaga! Nie jest to login Allegro.
Twój id konta można uzyskać wyszukując siebie na allegro https://allegro.pl/uzytkownik/{tutaj login allegro} i klikając Oceny i komentarze.
Id konta będzie w pasku adresu w przeglądarce https://allegro.pl/uzytkownik/{tutaj id konta}/oceny
Wybieramy w jaki sposób chcemy nadać przesyłkę.
Dostępne opcje:
Jeśli pobranie ma być domyślnie włączone prosimy zaznaczyć tę opcję.
Domyślna kwota ubezpieczenia bądź jego brak. Można wybrać opcję automatyczną, która przekaże konkretną kwotę wartości zamówienia jako kwotę ubezpieczenia przesyłki.
Dostępne opcje:
Możesz wprowadzić stałą wagę bądź zostawić pole puste w celu pobrania wagi z zamówienia.
Możesz wprowadzić stałą długość bądź zostawić pole puste w celu pobrania sumy długości produktów z zamówienia.
Możesz wprowadzić stałą szerokość bądź zostawić pole puste w celu pobrania sumy szerokości produktów z zamówienia.
Możesz wprowadzić stałą wysokość bądź zostawić pole puste w celu pobrania sumy wysokości produktów z zamówienia.
Wprowadź np. wagę kartonu bądź dodatkową wartość jaka ma zostać doliczona do wagi przesyłki.
Wprowadź np. grubość ścianek kartonu bądź dodatkową wartość jaka ma zostać doliczona do długości przesyłki.
Wprowadź np. grubość ścianek kartonu bądź dodatkową wartość jaka ma zostać doliczona do szerokości przesyłki.
Wprowadź np. grubość ścianek kartonu bądź dodatkową wartość jaka ma zostać doliczona do wysokości przesyłki.
Kiedy mamy już skonfigurowany moduł oraz dodane szablony przesyłek możemy tworzyć przesyłki do zamówień w sklepie.
Tworzenie przesyłek odbywa się na podstawie stworzonych szablonów dlatego też warto poświęcić tworzeniu szablonów chwilę tak by każde zamówienie, które wpada do sklepu i powinno być wysłane Inpostem miało swój unikalny szablon.
Pozwoli to na bezproblemowe i szybkie tworzenie przesyłek o odpowiednich parametrach jednym kliknięciem myszki.
Jest to tak zwany sposób standardowy na utworzenie przesyłki.
Otwieramy podstrone ze szczegółami danego zamówienia, do którego chcemy utworzyć przesyłkę, a następnie przewijamy widok to panelu Wysyłka z Inpost.pl (nad listą produktów w zamówieniu).
Jeśli zamówienie dotyczy przesyłek paczkomatowych otrzymamy w tym miejscu komunikat o wybranym przez klienta punkcie bądź też ostrzeżenie o niewybranym punkcie przez klienta (np. w przypadku ręcznie dodanych zamówień)
W tym miejscu wyświetlone zostaną wszystkie szablony, które utworzyliśmy i są powiązane z danym zamówieniem.
Powiązanie z danym zamówieniem odbywa się za pomocą wybranego przewoźnika, metodę płatności, wagę oraz wartość zamówienia w szablonie przesyłki.
Jeśli nie ma żadnych powiązanych szablonów z zamówieniem oznacza to, iż albo dane zamówienie nie powinno być wysłane Inpostem, albo nasze szablony są źle skonfigurowane.
Jest to jedyne miejsce, gdzie możemy utworzyć przesyłkę na podstawie dowolnie utworzonego przez nas szablonu.
Funkcja niezwykle przydatna gdyż czasami są takie sytuacje, iż chcemy utworzyć przesyłkę np. kurierską Inpost w zamówieniu gdzie klient wybrał dostawę kurierem DHL lub innym.
Kliknięcie na dany szablon przesyłki spowoduje wyświetlenie się formularza dodawania przesyłki, w którym w zależności od powiązanej usługi zostaną wyświetlone odpowiednie dane, które można podać tworząc przesyłkę.
Wszystkie dane, które pojawiają się w formularzu są pobierane na podstawie danych zamówienia oraz domyślnych ustawień szablonów przesyłek.
Jeśli interesuje nas np. by za każdym razem w formularzu było zaznaczone pobranie bądź np. ustawiona stała waga lub wymiary przesyłki możemy to zdefiniować w opcjach usługi w szablonie przesyłki.
Po kliknięciu na interesujący nas szablon przesyłki ukazuje nam się formularz, za pomocą którego stworzymy przesyłkę.
Ta czynność wymaga klucza API ShipX, dlatego jeśli jeszcze nie konfigurowałeś modułu zrób to teraz.
W zależności od wybranej usługi mamy do dyspozycji inne parametry przesyłek:
Jest to nazwa powiązanego szablonu na podstawie, którego wygenerowano formularz.
Wyświetlone zostanie nazwa bądź logo usługi powiązanej z danym szablonem
Dostępne usługi znajdziesz w dziale Konfiguracja > Status licencji niniejszej instrukcji.
Jeśli szablon dotyczy tak zwanych przesyłek Allegro Dostawa, to w tym miejscu będzie możliwość dodania parametrów, które są wymagane przez Inpost w celu utworzenia przesyłek Allegro.
Przesyłką Allegro nazywamy przesyłkę, która jest ściśle powiązana z danym zamówieniem klienta na Allegro oraz za którą Państwo płacą obniżoną stawkę zgodnie z cennikiem usług Inpost Allegro.
Jest to numer konta Allegro, na którym dokonana została transakcja sprzedaży Allegro.
Swój nr konta Allegro można uzyskać na dwa sposoby
Tak pobrany ID konta Allegro wprowadzamy w formularzu dodawania przesyłki bądź lepiej - w opcjach usługi powiązanego szablonu przesyłki, tak byśmy nie musieli powtarzać tej czynności za każdym razem.
Jest to unikalny identyfikator transakcji na Allegro niedostępny z panelu Allegro, a jedynie za pomocą API.
Identyfikator można podać z palca jeśli mamy niestandardową synchronizację z Allegro.
Zalecamy korzystać z automatycznych synchronizatorów zamówień z Allegro takich jak np. od x13.pl
W tej sekcji można zdefiniwać rozmiar wysyłanej przesyłki bądź też paczek w ramach przesyłki wielopaczkowej.
Dozwolony rozmiar przesyłek paczkomatowych to:
W przypadku dostawy do paczkomatu nie ma możliwości utworzenia przesyłki wielopaczkowej.
W przypadku przesyłek kurierskich mamy możliwość stworzenia wielopaku, czyli powiązanych ze sobą kilku paczek, które muszą trafić do klienta razem.
Dla każdej paczki podajemy wagę w kilogramach, długość, szerokość oraz wysokość przesyłki i możemy dodatkowo oznaczyć paczkę jako niestandardową.
Wszystkie parametry są domyślnie pobierane na podstawie danych przesyłek w zamówieniu, ale masz możliwość stałego ustawienia wagi bądź też wymiarów w opcjach usługi w szablonie przesyłki.
Dozwolony rozmiar MiniPaczki Allegro to:
W przypadku MiniPaczki Allegro nie ma możliwości utworzenia przesyłki wielopaczkowej.
Podczas tworzenia przesyłki musimy poinformować Inpost w jaki sposób przekażemy im daną przesyłkę.
Do wyboru mamy kilka opcji w zależności od usługi z jakiej korzystamy.
Dotyczy tylko przesyłek paczkomatowych.
Przesyłkę nadamy w wybranym przez nas paczkomacie.
Przesyłkę dostarczymy osobiście do oddziału Inpost.
Przesyłkę dostarczymy osobiście do Punktu Obsługi Przesyłek Inpost.
Po przesyłkę przyjedzie kurier Inpost, którego zamówimy w dziale Zamawianie kuriera.
Do utworzenia przesyłek potrzebne są dwie formy kontaktu z klientem.
W zależności od powiązanej usługi z szablonem przesyłki możemy tutaj wskazać albo punkt odbioru przesyłki przez klienta bądź też podać jego adres gdzie kurier ma dostarczyć przesyłkę.
Moduł posiada wbudowany system pobierania automatycznie punktu odbioru z wybranego punktu przez klienta w koszyku bądź też np. na aukcji Allegro (z modułu synchronizacji Allegro zainstalowanego w sklepie)
W przypadku dostawy na adres klienta, adres pobierany jest automatycznie z adresu do wysyłki podanego w zamówieniu.
Inpost wymaga by adres klienta zawierał również wyselekcjonowany nr domu, jednakże można obejść te zabezpieczenie podając w polu nr domu np. przecinek.
Można też włączyć opcję "Uzupełniaj nr domu przecinkiem jeśli nie podano w zamówieniu" w konfiguracji aby moduł robił to automatycznie za każdym razem oczędzając nam czasu na poprawki w formularzu.
Aby wyedytować jednorazowo adres w formularzu wystarczy kliknąć ikonę edycji przy adresie i w wyświetlonych polach wprowadzić nowy adres.
W sekcji pobrania mamy możliwość zaznaczenia czy za daną przesyłkę klient ma zapłacić przy odbiorze. Jeśli tak to zaznaczamy "ptaszkiem" oraz podajemy kwotę jaką kurier ma odebrać od klienta.
Kwota jak i opcja pobrania może być zaznaczana automatycznie dla zamówień za pobraniem o ile utworzymy dedykowany do tego szablon przesyłki, w którym wskażemy, że zamówienia z metodą płatności za pobraniem mają mieć zaznaczoną opcję pobrania.
Tym samym moduł również będzie wymagał w koszyku klienta, aby ten wybrał punkt obsługujący pobrania dla przewoźnika wybranego w szablonie.
Tutaj mamy możliwość ubezpieczenia przesyłki. W przypadku przesyłek pobraniownych ubezpieczenie również jest wymagane.
Dane wprowadzone w tym polu będą również wyświetlane na etykiecie przesyłki.
Zalecamy skonfigurowanie szablonu przesyłki tak by w tym polu moduł automatycznie uzupełniał informacje jak np. indeks zamówienia czy też listę produktów w zamówieniu.
Przycisk ze szczegółami przesyłki dostępny jest dla przesyłek kurierskich.
W przypadku przesyłek kurierskich kliknięcie na ten przycisk rozwinie nam opcje dodatkowe, które możemy również wybrać podczas tworzenia przesyłki
Z dostępnych opcji dodatkowych mamy miedzy innymi:
Jeśli jesteśmy pewni co do podanych parametrów możemy zatwierdzić dodanie przesyłki przyciskiem "Stwórz przesyłki".
Po tej operacji formularz przejdzie w tryb wysyłki, gdzie na pomarańczowym tle będą wyświetlane informacje o postępie w tworzeniu przesyłek chyba, że wystąpią błędy.
Błędy będą wyświetlane na czerwonym tle i ich poprawienie jest wymagane by utworzyć przesyłkę w systemie Inpost.
Poniżej przedstawiamy listę możliwych do wystąpienia komunikatów podczas tworzenia przesyłek:
Podczas tej operacji formularz wysyłany jest do Inpost w celu walidacji wszystkich wprowadzonych danych.
Jeśli walidacja przejdzie pomyślnie ujrzymy informację o generowaniu listu przewozowego, w przeciwnym razie pojawi się komunikat o błędzie, który należy poprawić.
Ten komunikat oznacza iż przesyłka oczekuje na nadanie nr listu przewozowego. Jeśli takowy otrzyma formularz zniknie, naszym oczom pokaże się nr listu przewozowego i oznaczać to będzie iż przesyłka została stworzona poprawnie.
Jeśli chcesz możesz włączyć automatyczne pobieranie etykiet po utworzeniu przesyłki i bez dodatkowych kliknięć system sam zwróci Ci etykietę na nowo utworzoną przesyłkę.
Jeśli na czerwonym tle ujrzymy taki komunikat to musimy poprawić błędy, które nam się pojawiły.
Najczęstrze błędy podczas walidacji to:
Jest to problem z podanym numerem kontaktowym nadawcy w konfiguracji modułu w zakładce dane nadawcy.
Numer kontaktowy nadawcy powinien składać się tylko z 9 cyfr bez myślników czy spacji.
Błąd najczęściej występujący w trybie testowym gdzie dostępnych jest tylko kilka paczkomatów.
Jeśli testujesz moduł i posiadasz dostęp do wersji testowej konta Inpost to przetestuj działanie podając paczkomat KRA010 lub KRA012.
Jeśli korzystasz z modułu w wersji produkcyjnej z wyłączonym trybem testowym i dostałeś taki komunikat to podany przez Ciebie paczkomat docelowy może już nie istnieć bądź też nie znaleziono paczkomatu o podanej przez Ciebie nazwie.
Pamiętaj, że jako paczkomat docelowy podajemy tylko nazwę paczkomatu np. KRA010 czy GDA963
Jedna z najlepszych korzyści posiadania naszego modułu to możliwość tworzenia etykiet do wielu zamówień jednocześnie.
Do tego celu służy zakładka Zamówienia, gdzie za pomocą Super filtrów możemy pofiltrować i stworzyć swój widok zamówień powiązanych tylko z Inpostem i za pomocą masowych działań wygenerować wiele przesyłek jednocześnie.
Dzięki Super filtrom możesz wybrać jakie zamówienia chcesz zobaczyć na liście zamówień poniżej.
Dostępne są następujące filtry:
Możesz wybrać z jakiego przedziału czasowego chcesz zobaczyć zamówienia. Filtr ten działa na datę utworzenia zamówienia.
Zalecamy by zawężać listę zamówień za pomocą filtra daty tak by była ona jak najmniejsza. Szczególnie gdy mamy setki zamówień dziennie.
Filtr przewoźników umożliwia precyzyjne wyłapanie tylko tych zamówień, które dotyczą przesyłek Inpostowych.
W tym filtrze mamy możliwość wyboru zamówień według powiązanej metody płatności. Możemy więc wybrać tylko te zamówienia, które np. są opłacone przelewm bankowym bądź za pobraniem.
Jak sama nazwa filtru wskazuje możemy wybrać konkretne statusy zamówień by zobaczyć powiązane z nimi zamówienia.
Wraz ze statusem widoczny jest również jego kolor, który pozwoli na szybkie rozróżnienie statusów.
Filtr przesyłek stosujemy gdy chcemy zobaczyć zamówienia do których nie utworzyliśmy jeszcze przesyłek bądź też utworzyliśmy.
Jeśli wybierzemy filtr bez przesyłek, lista zamówień zawsze będzie zawierać tylko te zamówienia, które nie mają jeszcze przypisanych przesyłek.
Tutaj możesz wybrać czy na liście mają się pojawić tylko opłacone zamówienia czy też te nie opłacone.
Poprzez opłacone zamówienie rozumiemy takie zamówienie, którego aktualny status ma w ustawieniach włączoną opcję oznaczania zamówienia jako opłacone.
Chyba jeden z ciekwszych filtrów, który pozwala na konkretny wybór informacji, które mają się pojawić na liście zamówień.
Standardowo wyświetlają się wszystkie informacje, jednak jest ich tak dużo, że widok rozjeżdza się powodując niewygodne zarządzanie listą.
Sugerujemy wybór tylko najbardziej interesujących Cię pól tak by lista mieściła się na ekranie twojego monitora.
W module dostępne są następujące dane, które możemy dowolnie włączać bądź wyłączać:
ID czyli unikalny identyfikator zamówienia.
Indeks zamówienia czyli wygenerowany ciąg znaków, który identyfikuje dane zamówienie.
Imię i nazwisko klienta, który złożył zamówienie.
Lista produktów w zamówieniu wraz z ich liczbą i nazwą.
Wartość wszystkich produktów brutto (bez kosztów dostawy).
Adres dostawy wprowadzony przez klienta podczas składania zamówienia.
Adres rozliczeniowy wprowadzony przez klienta podczas składania zamówienia.
Aktualny status zamówienia
Data utworzenia zamówienia.
Wybrany przewoźnik przez klienta w zamówieniu.
Łączny koszt wysyłki brutto.
Metoda płatności wybrana przez klienta.
Łączna wartość zamówienia. Czyli całkowity koszt jaki poniósł klient płacąc za zamówienie.
Lista dodanych przesyłek przez moduł do danego zamówienia.
Lista ta będzie dynamicznie zmieniana gdy utworzymy przesyłkę do zamówienia.
Lista składa się z numerów przesyłek, po kliknięciu na które otrzymamy zwrotnie etykietę przesyłki.
Jest to czynność bardzo podobna do dodawania przesyłek z podglądu zamówienia gdyż formularz dodawania przesyłek niczym się nie różni.
Jednak jedną najważniejszą i podstawową różnicą jest fakt iż możemy dodać wiele przesyłek jednocześnie.
Oznacza to iż tyle ile formularzy dodawania przesyłek zostanie otwartych, tyle przesyłek będziemy tworzyć klikając przycisk "Dodaj wybrane".
Aby otworzyć formularz dodawania przesyłki do wybranego przez nas zamówienia należy odnaleźć interesujące nas zamówienie i w ostatniej kolumnie na liście "Dodawanie przesyłki", wybrać interesujący nas szablon i kliknąć przy nim przycisk "+" (plus).
Spowoduje to wyświetlenie się pod danym zamówieniem formularza dodawania przesyłki zupełnie takiego jak w podglądzie zamówienia po kliknięciu na dany szablon.
Jeśli źle skonfigurowaliśmy szablony przesyłek do danego zamówienia może nie być przypisany żaden szablon bądź też może być taka sytuacja, że szablonów będzie więcej niż jeden.
W przypadku gdy nie będzie żadnego szablonu system zwróci informację "Brak powiązanych szablonów".
Natomiast gdy szablonów będzie więcej niż jeden lista szablonów będzie w ostrzegawczym kolorze pomarańczowym. Oznacza to iż w tym zamówieniu należy dokładnie sprawdzić, który szablon powinien zostać użyty do utworzenia przesyłki.
Sugerujemy by tak stworzyć szablony przesyłek by do danego zamówienia zawsze był przypisany tylko jeden szablon.
Unikniemy w ten sposób sytuacji gdzie do zamówienia np. za pobraniem wygenerowaliśmy etykietę przedpłaconą.
Jeśli nasz poziom wiedzy z modułem jest na tyle zaawansowany iż jesteśmy pewni, że każde zamówienie ma unikalny szablon, który jednoznacznie identyfikuje przesyłke do tego zamówienia możemy zacząć korzystać z masowych działań.
Masowe działania umożliwiają bardzo sprawne, a przede wszystkim szybkie dodawanie wielu przesyłek jednocześnie!
Ta opcja spowoduje wyświetlenie formularzy dodawania przesyłek do każdego zamówienia wyświetlonego na liście.
Formularze zostają otwarte ale nie wysłane stąd też mamy możliwość przejrzenia każdego i poprawienie ich przed wysłaniem.
Najlepsza opcja pod słońcem :-) Jednym kliknięciem otwierają się wszystkie formularze dodawania przesyłek do zamówień, a po ich otwarciu od razu są zamykane i wysyłane do Inpostu.
Wraz z włączoną opcją automatycznego pobierania etykiet po utworzeniu przesyłki tworzy kombajn, który niezwykle upraszcza i przyspiesza pracę sklepu internetowego!
Ta sekcja została stworzona specjalnie na potrzeby śledzenia losów zamówienia po fizycznym wysłaniu produktów do klienta.
Dzięki kontroli statusów przesyłek i możliwości ustawienia statusu zamówienia na ich podstawie mamy czystą sytuację, które zamówienie oznaczyć jako dostarczone, a które nie.
Dla przesyłek w bazie sklepu o statusie, który ma włączoną opcję automatycznego sprawdzania statusu nasz moduł sprawdzi czy status w Inpost się zmienił.
Jeśli tak i nowy status będzie miał ustawioną automatyczną zmianę statusu zamówienia, to Twoje zamówienia będą oznaczane wybranym statusem.
Sprawdzanie statusów odbywa się na 4 różne sposoby.
Zaznacz przy każdym pośrednim statusie przesyłki opcję automatycznego sprawdzania statusu.
Statusem pośrednim nazywamy status, który nie jest ostatnim na drodze przesyłki np. statusem ostatnim jest dostarczono, a więc cała reszta powinna mieć włączoną opcję automatycznego sprawdzania statusu.
Przy statusach "doręczono" bądź "anulowano" nie ustawiamy opcji automatycznego sprawdzania statusów bo nie ma sensu sprawdzać czy te statusy się zmieniły.
Specjalnie dla naszych klientów przygotowaliśmy standardową konfigurację, która przyspieszy proces konfigurowania statusów.
Wystarczy kliknąć w odpowiedni przycisk i pozostanie już tylko skonfigurować te statusy, dla których chcemy by zmieniały status zamówienia w sklepie.
W celu zlecenia odbioru przesyłek od nas przez kuriera Inpost, musimy skonfigurować punkty, gdzie kurier ma się pojawić po przesyłki.
Swoje punkty odbioru konfigurujesz raz, a następnie będzie można z nich korzystać podczas zamawiania kuriera.
Oczywiście zawsze masz możliwość zmiany danych punktu bądź też dodania innych.
W prawym górnym rogu ekranu "plusem" dodajemy nowy punkt odbioru dla kuriera.
Podczas dodawania punktu podajemy następujące dane:
Twoja nazwa tego punktu odbioru. Będzie wyświetlana na liście adresów podczas zamawiania kuriera
Nazwa firmy dostępnej pod danym punktem. Pole opcjonalne.
Dane osoby, która przekaże paczki kurierowi.
Ulica na której znajduje się nasz punkt odbioru.
Nr budynku lub lokalu z którego kurier odbierze przesyłki.
Kod pocztowy miejsca z którego kurier odbierze przesyłki.
Nazwa miasta z którego kurier odbierze przesyłki.
Kod kraju w formacie ISO. Powinnien być to kod PL dla Polski.
Nr telefonu pod który kurier może się kontaktować w celu odebrania przesyłek.
Zaznaczenie tej opcji spowoduje oznaczenie punktu odbioru jako domyślnego i będzie zawsze wybrany podczas zamawiania kuriera.
W celu edycji zdefiniowanego wcześniej punktu odbioru przechodzimy na listę punktów i przy interesującym nas punkcie klikamy przycisk edytuj.
W celu usunięcia zdefiniowanego wcześniej punktu odbioru przechodzimy na listę punktów i przy interesującym nas punkcie klikamy przycisk usuń.
Ta zakładka umożliwia zamówienie kuriera po przesyłki utworzone danego dnia jak i również wygenerowanie protokołu.
Jeśli nie interesuje nas zamawianie kuriera bo dogadaliśmy się z nim by przyjeżdzał codziennie to można go nie zamawiać ale protokół powinien być wygenerowany.
Na liście przesyłek widnieją zawsze te przesyłki do których nie zamówiliśmy jeszcze kuriera.
Jeśli nie korzystamy z zamawiania kuriera można usunąć te przesyłki z listy przesyłek do wysłania klikając przycisk "Wydrukuj protokół i ustaw przesyłki jako wysłane".
Proszę pamiętać, że zamawiać kuriera można tylko do przesyłek paczkomatowych, w których sposób nadania wybrano "odbiór przez kuriera".
W przypadku gdy na liście są przesyłki różnego typu np. paczkomatowe zwykłe i paczkomatowe allegro, wystarczy zamówić kuriera tylko do jednej z przesyłek bądź do przesyłek zwykłych osobno i do przesyłek allegro również osobno.
Trwają prace nad stworzeniem mechanizmu, który będzie automatycznie dzielił przesyłki według typu i tworzył wiele zleceń odbioru.
Po zamówieniu kuriera otrzymamy nr zamówienia oraz będziemy mogli od razu pobrać protokół nadań dla przesyłek powiązanych ze zleceniem jak i również ich etykiety o ile jeszcze tego nie zrobiliśmy.
Jest to jedna z najważniejszych sekcji gdyż tutaj wybieramy gdzie faktycznie kurier ma się stawić po przesyłki.
Aby zobaczyć jak dodać predefiniowane punkty kliknij tutaj.
Dane punktu można zawsze zmienić podczas zamawiania kuriera. Jeśli zmiana ma być pernamentna to powinniśmy dokonać zmiany w zdefiniowanych punktach odbioru.
Jest to pole wymagane przez Inpost dlatego też proponujemy ustawić w konfiguracji domyślną wartość jaka będzie zawsze uzupełniana w tym polu.
Można tutaj poinformować kuriera jak dojechać do naszego punktu bądź też by przyjechał jak najszybciej.
Podczas gdy zamówiony kurier przyjeżdza do nas po przesyłki, dobrze jest mieć dla niego przygotowany protokół odbioru, w którym będzie wypisane jakie przesyłki odbiera i gdzie będzie mógł się podpisać, że takie przesyłki odebrał.
Protokół jest potwierdzeniem nadania danych przesyłek.
Jeśli nie zamawiasz kuriera możesz wygenerować protokół bez niego.
Przycisk wydrukuj protokół i oznacz przesyłki jako wysłane został stworzony do tego celu. Oznaczenie przesyłek jako wysłane oznacza iż nie będą się już pojawiać na liście przesyłek do wysłania.
Jeśli nie zamawiasz kuriera i nie drukujesz protokołu możesz oznaczyć przesyłki jako wysłane korzystając z działań masowych dostępnych w lewym dolnym rogu ekranu.
Po zamówieniu kuriera masz możliwość przeglądania listy zleceń odbioru wraz z kontrolą ich statusów.
Informacje o zleceniu jakie masz do dyspozycji to:
Unikalny numer zlecenia na podstawie, którego mamy możliwość wydruku protokołu oraz etykiet przesyłek powiązanych z tym zleceniem.
Status zlecenia odbioru aktualizowany bezpośrednio z serwera Inpostu informujący nas na jakim etapie jest dane zlecenie.
Możliwe statusy zleceń to:
Jest to czas kiedy utworzono zlecenie odbioru.
Jeśli zlecenie nie zostało przyjęte do realizacji ani nie zostało zrealizowane można je usunąć.
Usuwanie odbywa się po API, dlatego też jeśli Inpost uniemożliwi usunięcie zlecenia te nie zostanie usunięte.
Jeśli problem dotyczy przesyłek paczkomatowych, w większości przypadków wystarczy zalogować się do swojego konta manager.paczkomaty.pl i uzupełnić wszystkie brakujące tam dane w zakładce Moje konto.
Czasami również nie można wygenerować etykiety Paczkomatowej jeśli próbujemy stworzyć przesyłkę pobraniową do paczkomatu, który nie obsługuje pobrania.
Jeśli powyższe punkty nie przyniosły rezultatu, prosimy o kontakt z Inpost na adres integracja@inpost.pl podając swój ID Organizacji oraz adres email konta paczkomatowego lub kurierskiego jeśli to z nim jest problem.